Paleo Vol-au-Vent: lekker en lui

Bijna (!) een week geleden ben ik gezwicht voor Paleo. Op aanraden van mijn dinnetje Liesbeth  schreef ik me in voor project 30.

Waarom? Dat is een lang verhaal van vermoeidheid, buikpijn, hoofdpijn en overgewicht waar ik ooit nog wel op terugkom.

Dagelijks krijg ik via project 30 een mailtje met aanmoedigingen, tips, receptjes etc. Wat dat paleo nu precies inhoudt, dat kan je best eens bekijken op de link hierboven. Elke legt dat beter uit dan ik 🙂

Vandaag, op weg van het werk naar huis, zat ik met de goesting! Goesting, ma echt echt echt echt goesting in Vol-au-Vent.

Dus dan maken we toch gewoon Vol-au-Vent, ahja! Het recept is allicht niet volgens de regels van de kunst, maar ikzelf vind het heel lekker en het is nog snel klaar ook.

DISCLAIMER: Dit recept is zonder gehaktballetjes. Ik hou zelf niet zo van gekookt gehakt. Maar laat je vooral niet tegenhouden om door mij om er balletjes in te zwieren 🙂

IMG_20140925_182425

Voor dit recept voor 2 a 3 personen heb je nodig:

  • 500 gram kipfilet
  • Bouillonblokje (klein geheimpje van de chef: voor vol-au-vent gebruik ik altijd een rundsblokje i.p.v. kip, maakt je saus wel bruiner maar ach…)
  • 500 gram Parijse champignons
  • een ui
  • kokosmelk (je kan ook amandelmelk nemen maar ik verdraag dat zelf niet zo goed)
  • 220 ml kokosolie
  • citroen

Zo doe je dat:

  • snijd de kipfilet in blokjes
  • doe de blokjes in een kookpot en zet ze onder water, voeg een bouillonblokje toe en breng aan de kook
  • snijd de ui grof en de champignons in partjes
  • stoof de ui en de champignons in een andere kookpot aan in wat kokosolie
  • schep de kippenblokjes over in de kookpot met champignons en ui
  • voeg wat bouillon toe aan de kip, champignons en ui (tot de kippenblokjes en groenten ongeveer voor de helft onder staan)
  • voeg de kokosmelk toe
  • laat eventjes verder pruttelen met open deksel, zodat de saus kan indikken (wie wil kan wat bindmiddel vb. Maïzena toevoegen, maar ik heb dat niet gedaan. Als je van dikkere saus houdt kan je ook wat minder bouillon en meer kokosmelk toevoegen)
  • afkruiden met peper, zout en citroensap naar smaak

Lekker met:

  • gestoofd appeltje of zelfgemaakte paleo-proof appelmoes
  • pastinaakfrietjes
Geef een reactie

